Museumet

Vart kan man bäst förvara David Hambergs vänstersko, Peter Bingmans matchtröja, Hellas diplom, lagfotona från seriesegrarna 2012 och 2013 samt Statyn på Pontus Melander? 

Egentligen finns det ju bara en tänkbar plats. Och nej det är inte i Svasses förråd eller Manges källare. Det är i Alnö IF klubbmuseum så klart. 

Det vimlar av värdelösa och tråkiga museum runt om i världen. Tekniska museet, british museum och historiska museet är bara några av de museum som man helst undviker att besöka. Sedan finns det ett gäng museum som faktiskt är värd en semiprocent av ens livstid, till dessa museum räknar jag alla olika typer av fotbollsmuseum som finns runt om i världen, då främst i England, Spanien och Italien. 

Föreställ er ett scenario där vi från och med nu börjar ta vara på vår historia på ett mer genomtänkt och aningen desperat sätt. Jag menar om 30 år kan vad som helst vara coolt i ett museum. 
Gör slag i saken och fixa om cafeterian på Släda Ip till ett museum och köp en korvmoj och kräng fikabröd i istället. Givetvis ska de inte vara något gratisnöje att få kliva in och klämma och känna på min staty eller lukta i Hambergs sko. De ska kosta flis! Inträdet bör ligga på 20 kr per person, givetvis tar jag patent på hela idéen och tar därmed 20% av intäkterna. Jag räknar med att jag lever i ungefär 60 år till och vill naturligtvis ha mina procent så länge jag lever.

Jag förutsätter att de blir ca 500 betalande besökare första året, detta ger en intäkt på 10 000 kr där 2000 kr går oavkortat till mig. 
Efter första året har ju de flesta som vill se museet sätt det, så vi går in i några tyngre år med mindre besökare men vi bör ändå kunna räkna med 100 personer per år under min "60 åriga era", detta tack vara alla nyfödda, nyinflyttade och 08er som köper stuga på ön. Detta kommer ge 2000 kr per år * 59 år = 118 000 kr. Där jag lägger beslag på 23 600 kr. Jag måste kanske tydliggöra att barn får absolut inte gå in gratis, detta gäller även spelarna i egna föreningen, de ska betala precis som alla andra. Vid svåra år med lite besökare kan man lägga in en klausul i spelarnas kontrakt som gör att de måste besöka museumet minst en gång per år, om man dessutom värvar mycket nya spelare kan det bli rena guldgruvan. Hur som haver så kan vi nog räkna med 500 extra besökare under 10,25 och 50 års jubileumena. Detta gör att under dessa år får vi in 30 000 kr extra där jag får 6000 kr.

Totalt blir det alltså 148 000 kr i intäkter och 20% på det blir 31600 kr till mig under 60 år. Tänka sig vad man skulle kunna göra för de pengarna. Kostar Jenka tuggummi 1 kr nu förtiden? 

Avslutningsvis vill jag vill tacka filmen "En natt på museet" som jag satt och slötittade på när jag fick denna hela fantastiska idé. 

 

 

 
En skiss på hur museumet kan komma att se ut. Rätt fräscht!

Kommentarer
Postat av: Marcus johansson

fint

2013-01-19 @ 11:07:04
Postat av: magnus

Hjälp...

Hellas agera !!

2013-01-19 @ 11:11:04
Postat av: Melle

Helt rätt inställning Macke!

Mange? Jag förstår inte vad du pratar om :-)

2013-01-19 @ 12:23:46
URL: http://alnoherrar.blogg.se
Postat av: Anonym

Du är sjuk!!!!! :-D

2013-01-19 @ 16:26:51
Postat av: BK

Pontus...du har alldeles för mycket fritid. Vuxenlivet önskar dig välkommen då du är mogen för det.

2013-01-19 @ 18:54:11
Postat av: Anonym

BK är bara avensjuk för att han inte får vara med inne i det historiska museumet! :-) Jag har ett förslag, kan inte BK vara inträdeansvarig? Och samtidigt sköta trafiken på slädas parkering? Dvs ha en pekande staty av honom vid in och utfart på släda!?!

2013-01-21 @ 05:14:13
Postat av: PA

Har tänkt att hålla mig undan, men jag kan inte hålla mig längre.
Jag blir ytterst orolig för din privata ekonomi Pontus om du på tror att det här ska gå runt. Kan du inte försöka skriva in i kontraktet att du får 1,50:- varje dag i 60 år. När 60 år har gått (då du är 73 år) har du fått ihop 32 850:- samt att vi slipper lukta på Davves sura sko.
Vem står för driftskostnaden? 1 940:-/år borde innebära att det max får vara 13 grader i museet...
För en gångs skull måste jag hålla med Böna. Du behöver hjälp!

2013-01-21 @ 08:52:56
Postat av: Melle

Jag hade tänkt svara, men det skulle bli så långt att det är bättre att jag svarar med ett nytt inlägg istället :-) roligt med intresset iaf ;-)

2013-01-21 @ 15:02:13
URL: http://alnoherrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0